1 - Damir Rukavina, gradonačelnik Grada Crikvenice
Izgleda da su se građani Grada Crikvenice, a posebno brojni ugostitelji, prerano poveselili da će ubuduće plaćati manji prirez i da će im se ukinuti porez na potrošnju.
Nakon što je na svojoj 5. sjednici održanoj 2. prosinca 2021. godine Gradsko vijeće Grada Crikvenice, usvojilo odluke o smanjenju stope prireza na dohodak i ukidanju poreza na potrošnju, gradonačelnik Grada Crikvenice Damir Rukavina je 10. prosinca donio Odluku o obustavi od primjene općeg akta Gradskog vijeća.
Gradonačelnik Rukavina smatra da je Odlukom Gradskog vijeća povrijeđen Zakon o pravu na pristupu informacijama, Zakon o proračunu i Zakon o lokalnim porezima.
Smatra da je počinjen formalnopravni propust prilikom donošenja općeg akta jer nije obavljeno javno savjetovanje s javnošću te da Prijedlog odluke nije dostavljen niti članovima Gradskog vijeća Grada Crikvenice po redovnom postupku, već je Prijedlog odluke uvršten u dnevni red sjednice po hitnom postupku.
No, da ne prepričavamo razloge koji su gradonačelnika Rukavinu naveli da donese Odluku o obustavi od primjene odluke Gradskog vijeća o smanjenju prireza i ukidanju poreza na potrošnju, obrazloženje njegove Odluke o obustavi od primjene općeg akta Gradskog vijeća donosimo u cijelosti:
Obrazloženje
I. Na sjednici Gradskog vijeća Grada Crikvenice, koja je održana dana 02. prosinca 2021. godine, većinom glasova prisutnih vijećnika donesena je Odluka o izmjeni i dopuni Odluke o porezima Grada Crikvenice (dalje u tekstu: Odluka) te je ista objavljena u „Službenim novinama Grada Crikvenice“, broj 118/21 od 06. prosinca 2021. godine i dostavljen „Narodnim novinama“ na objavu. Odluka bi trebala stupiti na snagu dana 01. siječnja 2022. godine.
II. Spomenuta Odluka nije zakonita niti pravno utemeljena. Razlozi za ovo stajalište nalaze se u odredbama važećih propisa o lokalnoj samoupravi i postupku donošenja općih akata od strane tijela javne vlasti.
Slijedom prethodnoga, ističe se kako je ovlast predstavničkog tijela donositi opće akte u jedinici lokalne samouprave i to na temelju odredbe članka 35. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (“Narodne novine”, broj 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. – pročišćeni tekst, 137/15. – ispravak, 123/17., 98/19 i 144/20) prema kojima:
„Predstavničko tijelo: ……………… 2. donosi odluke i druge opće akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog djelokruga jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave“
Dakle, nesporno je kako Odluka iz točke I. ove Odluke predstavlja opći akt jedinice lokalne samouprave kojim se određuje visina lokalnih poreza.
III. Sukladno članku 11. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“ broj 25/13, 85/15) jedinice lokalne samouprave dužne su provoditi savjetovanje s javnošću pri donošenju općih akata odnosno drugih strateških odnosno planskih dokumenata kad se njima utječe na interese građana i pravnih osoba.
Javno savjetovanje provodi se putem internetskih stranica jedinice lokalne samouprave u pravilu u trajanju od 30 dana (članak 11. stavci 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama).
IV. Citirana zakonska obveza nije od strane Gradskog vijeća Grada Crikvenice ispoštovana, drugim riječima, počinjen je formalnopravni propust prilikom donošenja općeg akta koji je takve naravi da akt ne može opstati na pravnoj snazi i temeljem istoga se ne mogu odvijati procesi koji predstavljaju njegovu provedbu.
Nesporno je da predmetna odluka jest odluka od interesa za građane Grada Crikvenice jer se njome utječe na prava i obveze šireg kruga građana. S druge strane, obveze iz odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama služe postizanju načela javnosti rada tijela javne vlasti i ostvarenju transparentnosti u radu tijela javne vlasti.
U postupku donošenja općeg akta Grada Crikvenice nije uopće provedeno javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću, dapače Prijedlog odluke nije dostavljen niti članovima Gradskog vijeća Grada Crikvenice po redovnom postupku, već je Prijedlog odluke uvršten u dnevni red sjednice po hitnom postupku. Zainteresirana javnost odnosno građani Grada Crikvenice imaju zakonsko pravo sudjelovati u donošenju općih akata.
Ovo je pravilo odraz zaštite objektivne zakonitosti i predstavlja jasno propisanu mogućnost za preispitivanje općih akata od strane jedinica lokalne samouprave. Izostanak ove faze u postupku donošenja općeg akta predstavlja negaciju vladavine prava kao jedne od temeljnih vrijednosti pravnog poretka u Republici Hrvatskoj koju moraju poštivati jedinice lokalne samouprave.
V. Odluka Gradskog vijeća Grada Crikvenice nije u skladu s odredbama Zakona o proračunu („Narodne novine“ broj 87/08, 136/12, 15/15). Sukladno članku 5. Zakonu o proračunu Prijedlog odluke trebao je sadržavati procjenu financijskog učinka na proračun odnosno prijedlog smanjenja rashoda u posebnom dijelu proračuna.
S obzirom da je Odluka donesena nakon roka iz članka 37. Zakona o proračunu kojim je propisano da gradonačelnik podnosi prijedlog proračuna predstavničkom tijelu do 15. studenog, u prijedlog proračuna nisu mogla biti uvrštena umanjenja prihoda, a posljedično tome i umanjenja na rashodovnoj strani proračuna s obzirom da je prije donošenja ove Odluke Prijedlog proračuna članovima Gradskog vijeća već dostavljen.
VI. U Odluci, u članku 3.a) je dodano: „Iznimno, u 2022. godini obveznici plaćanja poreza na potrošnju iz članka 3. ove Odluke, oslobođeni su plaćanja istog“.
Sukladno odredbama Zakona o lokalnim porezima („Narodne novine“, br. 115/16. i 101/17.) nije propisana mogućnost oslobađanja od plaćanja pojedinog lokalnog poreza za određenu godinu.
VII. Sukladno članku 50. Statuta Grada Crikvenica gradonačelnik je odgovoran za ustavnost i zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu.
Predmetna Odluka nije zakonita niti pravno utemeljena stoga je zakonska obveza gradonačelnika obustava iste od primjene.
Prema ovoj Odluci gradonačelnika, Gradsko vijeće Grada Crikvenice dužno je uočene nedostatke ukloniti odnosno poništiti donesenu Odluku u roku od osam dana od dana stupanja na snagu njegove Odluke (koja je stupila na snagu objavom u „Službenim novinama Grada Crikvenice“ 10. prosinca).
Ako Gradsko vijeće Grada Crikvenice to ne napravi, gradonačelnik će o tome bez odgode obavijestiti nadležno tijelo državne uprave te mu dostaviti Odluku o obustavi općeg akta.
Sada slijedi pravno nadmudrivanje između gradonačelnika i Gradskog vijeća, a dok se ono ne razriješi građani Grada Crikvenice će i dalje plaćati prirez na dohodak po stopi od 10%, a plaćat će i porez na potrošnju.
Ivica Šubat