Novljanski mesopust (3)

Žitak Mesopusta, kako mu i samo ime kaže, znači njegov život u protekloj godini i označava ljetopis ili kroniku svega zla za što se optužuje ta lutka od slame. Istovremeno se u tom šaljivom tekstu opisuju mjesni događaji i na satiričan se način kritiziraju lanjske negativne pojave i pojedinici u gradu i okolici.

Trudom i entuzijazmom više Novljana svi dostupni tekstovi žitaka skupljeni su u zbirci objavljenoj 1997. pod nazivom „Novljanski žitak 1862-1996“. Ta zbirka je neprocjenjiv materijalni dokaz novljanske tradicije i kulturna baština iz koje se očitavaju mnogi detalji socijalnih i političkih prilika iz vremena kada su ti rukopisi nastali.

Već prvi žitak iz te zbirke, davne 1862. g., u uvodnom dijelu govori koliko Novljani čuvaju svoje mesopusne običaje i koliko oni za njih znače:

„...Ov običaj kod nas traje
Od kad žarko sunce sjaje
Ito cjeli znade Novi
Da su naši pramdjedovi
Stari ljudi razboriti
Spomen ovaj vjekoviti
Ostavili na nas mlađe
Da za uvjek ovde traje...“

Tradicionalno se žitak piše u osmercu u rimi na novljanskoj čakavštini (ponekad se neki dio piše štokavski) i sastoji se od uvoda, optužnice, rasprave između auditora (suca) i odvjetnika (fiškala) i oporuke. Žitak piše nekolicina nadarenih Novljana, vičnih pisanju takvih tekstova, po struci i stupnju formalnog obrazovanja vrlo različitih, od radnika, službenika, poduzetnika pa do doktora znanosti.

U mesopusnim se događanjima pruža više prilika da se politika, pojedini događaj ili osoba izvrgnu ruglu i osudi, ali se najizravnije to može napraviti imenom Mesopusta i u tekstu žitka. Upravo zbog javne kritike, šale, metafore u žitku ili istim takvim, svima jasnim, imenom Mesopusta niti jedna politika niti vlast u proteklih više od 150 godina nije bila sklona i dobrohotna prema Mesopustu, upravo suprotno, uvijek je bila u sukobu, nekad većem nekad manjem, i pomalo „narogušena“ prema mesopusnim događanjima.

„U predaji su zabilježena imena Mesopusta „Jači od vraga“ i „Dimonja“. 1897. g. proglašena je u vrijeme Mesopusta korota za umrlim članom carske kuće, Mesopust je na Mesopusni utorak otet po žandarima pa je napravljen drugi s imenom „Jači od vraga“ koji je nato od žandara izboden bajonetama. 1909. godine Mesopust nosi ime „Dimonja“ koje imenom cilja na bana Raucha (der Rauch – dim) na kojeg je 1908. godine u Novom izveden (neuspjeli) atentat – na proputovanju kroz Novi napadnut je na tri lokacije.“[1]

Žitak protekom vremena postaje sve kvalitetniji, ali i izravniji, spominjući konkretne osobe i događaje i napadajući vlast. Tu je zanimljiv žitak iz 1913. koji je dijelom cenzuriran, a o čemu svjedoči tekst dopisan na kraju[2]:

Dopisano:
Čaj unutri svi su znali
Svima su ga čitat dali
Baš i ta se moda pita
Da se žitak gradom čita
Ka gaj korist čitat sada
Kad ga znade već pol grada
I prije su žitka bili
Ali bi ga dobro skrili
A sada se narod muti
I na svaki nered puti
Novu modu va svem bate
I običaj stari krate
Al me stari riči tješe
Koga svrbi taj se češe“

[1] „Vinodolski zbornik 8/2002.“, Bojan Zoričić: Žitak Mesopusta (Mesopusni običaji u Novom Vinodolskom)
[2] „Novljanski žitak 1862-1996“, Novi Vinodolski 1997., str. 106

Podijelite