Juraj Julije Klović (6)

Sjećanje na domovinu                    

Juraj Julije Klović nenadmašeni renesansni sitnoslikar slavljen od svojih suvremenika kao najveći meðu minijaturistima, ostao je vezan cijeli život za svoju domovinu.
No nije to izražavao samo potpisom svojih crteža i slika s naznakom "Croata", "Croatus", "de Croatia" što je bilo uobičajeno među umjetnicima u ono doba (Correggio, Parmigianino, Pontormo i drugi), već je u svojim slikama ostavio tragove zavičaja.
Posebnim ispreplitanjem biblijskih motiva i antičkih predložaka dodavao je dijelove pejsaža, simbole, motive iz svog zavičaja. To ispreplitanje povijesnog i recentnog najprimjetnije je kod ubacivanja likova  njegovih mecena i njihove rodbine u biblijske motive.
Tako je na slici obrezanja iz Časoslova Farnese u liku svećenika Šimuna naslikao Papu Pavla III (Alessandro Farnese), a na istoj slici među osobama prisutnim obredu obrezanja naslikao je dvije poznate rimske ljepotice onoga doba Faustinu Mancini i Settimiju.
Na slici Poduka  apostola, među apostolima koji slušaju Isusa, naslikani su vojvoda Ottavio Farnese i njegova supruga Margareta Habsburška. Ovi likovi se ne ponašaju kao ostali koji su dio biblijskog scenarija, nego kao kod portertiranja gledaju u autora.          

Jedan od motiva iz njegovog rodnog kraja naslikao je njegov prijatelj i učenik El Greco na portretu Julija Klovića. Sličnost grižanskog krajolika i motiva sa slike uočio je slikar Ljubo Babić. Premda se ni u jednom katalogu ostavštine J. Klovića ni obitelji Farnese, za koju je Klović radio u vrijeme nastanka portreta, ne spominje takav pejzaž, možda je El Greco portretirao Klovića ispred slike koju je ovaj stvarno naslikao da bi ga podsjećala na rodni kraj.        
Na svoju domovinu rascjepkanu i izmučenu stalnim napadima Turaka sjetio se Klović kad je u Budimu oslikavao misal zagrebačkog biskupa Šimuna Erdodyja. Tako je na foliu 27 naslikao bičevanje i muku Isusa Krista, a u slici je ukomponiran, zbog dobivanja privida dubine, pod u obliku crveno bijelih polja hrvatskog grba. Time je htio naglasiti da Isus ponovo proživljava muku u mrcvarenju hrvatskog naroda između nedavne Krbavske i nadolazeće Mohačke bitke.  

Podijelite